Categories
Uncategorized

Tee se itse terveellinen leipä

Tee se itse terveellinen leipä

Kaupasta ostettu tuore leipä on herkullista mutta monesti voimme itse tehdä paljon herkullisempaa ja terveellisempää leipää itse omassa kodissa. Oma leipä voi oikeastaan olla superterveellistä, koska ainesosat voi valita täysin itse ja oman mieltymyksen mukaan leivästä voi tehdä vaikka vähemmän hiilihydraatteja sisältävän leivän ja säätää suolan sekä sokerin määrää, jota et pysty tekemään kaupasta ostetussa leivässä. Oman leivän leipominen on myös helppoa ja oikeat välineet paistamiseen löydät https://www.kitchentime.fi/ verkkokaupasta sekä muutamilla vinkeillä teet siitä vielä parempaa.

Kun olet suunnittelemassa ensimmäistä herkkuleipää kannattaa ensin panostaa leivän ravintoarvojen sisältöön. Valitse ensin leipääsi jauhot. Jauhojen suhde on hyvä olla täysjyväjauhoja. Täysjyväjauhoja ovat grahamjauhot, täysjyvä ruis, speltti, kaura ja vehnä. Käyttämällä niitä jauhoja valmistuksessa isona osana leipää teet siitä terveellistä. Leivän ainesosia voi myös täydentää kasviksilla, jotka lisäävät leipään vitamiineja ja kuitua ja pähkinöistä saat leivästä enemmän proteiinipitoista.

Leivottaessa on hyvä nähdä hieman vaivaa. Hyvä leipätaikina vaatii sitkon muodostumista, joka onnistuu vaivaamalla taikinaa perusteellisesti. Taikinassa on myös hyvä olla käytössä hyvä hiiva, joka kohottaa leipää ja tekee siitä kuohkeaa. Nostatus on myös erittäin tärkeä vaihe ja sitä varten voi hankkia erityisen nostatuskorin. Tällaisiä nostatuskoreja voit löytää makujakauppa verkkokaupasta. Sieltä löytyy myös paljon muuta leivontaan tarvittavaa apuvälinettä. Nostatus kannattaa tehdä viileässä ja pimeässä paikassa. Anna leivän kohota pitkän aikaa, jotta siitä tulee todella kuohkea kun sitä paistetaan.

Leivän paistaminen on helppoa omassa uunissa ja kun olet saanut uunissa leipään kauniin pinnan voit tarkistaa helposti onko leipä valmista. Ota leipä uunista ja koputa sen pohjaa. Jos leipä kumisee ontosti on se valmis ja voit jättää sen lepäämään liinan alle pöydälle hetkeksi aikaa ennen sen syömistä.