KOnttorieväät

 

Syksyn alku on tuonut uusia mielenkiintoisia juttuja mm. työrintamalla. Nautin muutoksesta ja uusista tuulista. Kuvioihin solahtamien vie kuitenkin oman aikansa, joten blogissakin on ollut hiljaista.

Kiirepäivien pelastuspurnukat

Välillä syke on sen verran tiivis, että aikatauluun jää lounaalle luvattoman pieni väli. Menettelee, kunhan ei tule tavaksi. Sillä sellaiset päivät pelastaa vanha kunnon purnukka, jonne hurautan edellisenä iltana makoisan raakakeiton. Joten vaikka aikaa on vähän, laadusta ei tarvitse tinkiä. Hommaan kuluu pari minuuttia, eikä lämmittämisestäkään tarvitse huolehtia seuraavana päivänä. Silti lounas lataa kehon ja mielen täyteen ravinteita, mausta tinkimättä. Ja jos joudun karkaamaan töihin jo kukonlaulun aikaan käsilaukusta löytyy myös aamiaispurkki, josta lusikoin junamatkalla smoothien tai raakapuuron.

Yläkuvassa kaksi tämän hetken suosikkiani, joita voisin syödä vaikka joka päivä – vaikkei niin kiire olisikaan. Sammakonvärinen smoothie pitää sisällään kypsää cantaloupe-melonia, tuoreita mansikoita, chia-siemeniä ja lehtikaalia. Nesteenä tuorepuristettua omenamehua. – Jos löydän luomumansikoita, käytän ne kantoineen.

Toinen on kermainen gazpacho – kylmien keittojen kunkku (ohje alla). Tuore basilika ja äskettäin löytämäni härkäpapurouhe tekevät purnukkanautinnosta täydellisen. Keitto vain paranee muhiessaan yön yli jääkaapissa. Myös papurouhe ennättää imaista itseensä makuja ja pehmetä kivasti (Huom. härkäpapurouhe sisältää ohramallasta, eikä sovi täysin gluteenittomaan dieettiin). Tuskin maltan odottaa lounasaikaa, että pääsen taas upottamaan lusikkani soppaan. nptepaper kopioLisäys: Muistilapun reseptilistasta jäi pois 1/4 dl laadukasta kylmäpuristettua oliiviöljyä, joka on must!

 

4 kommenttia “Konttorirotan paremmat eväät”

  1. Olet käyttänyt ilmeisesti Verson härkäpapurouhetta? Siinä on kyllä ohramallasta, mutta yleensähän niissä ei ole mikäli kyseessä on ihan ”tavallinen”’ härkäpapurouhe.

    1. Sannu, Verson rouhetta kyllä, tekstistä oli vain jäänyt linkki pois (lisäsin). Se toimii kypsentämättäkin. Muita rouheita en käytä raakana.

    1. Rouhe on valmistettu härkäpapujauheesta, herneproteiinista ja sisältää myös ohramallasta. Sitä voi käyttää periaatteessa soijarouheen tapaan, mutta toimii sellaisenaankin erinomaisesti, vähän kuin murot 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *