Hyvän mielen ruokaan liittyen minulta kysytään aika usein, mitä pitäisi tehdä, kun mieli halajaa lohturuokaa ja omatunto kolkuttaen huomaa sortuvansa yhä uudelleen kiellettyjen herkkujen pariin.

– No, ei ainakaan sättiä itseään yhtään enempää. Tuomitseminen ja kieltäminen vain pahentavat asiaa. On kiistatonta, että syöminen on useimmille meistä muutakin kuin fysiologisen nälän tyydyttämistä. Nälkä voi olla opittu tapa tyydyttää ruoan avulla tunnetarpeita tai lääkitä stressiä, mutta makean ja rasvaisen himo on myös fysiologista.

Nokkosjäätelö3

 

Paneutumatta sen syvällisemmin mielihalujen psykologiaan totean vain, että mielitekojen suhteen kieltäminen toimii pidemmän päälle harvoin. Korvaaminen sen sijaan huomattavasti paremmin ja parasta on, kun vanhan tilalle saa jotain entistä ehompaa. Niinpä soimaamisen sijaan kannustan lempeyteen ja ajatukseen siitä, että herkuttelu voi olla myös hyvä juttu, kun sen tekee fiksusti. – Kuten vaikkapa upottamalla lusikkansa suussasulavaan hyvisjäätelöön, jonka nauttimisesta jää täydellisen tyydyttynyt mutta silti kepeä ja aidosti hyvä olo.

3D-kind-icecrea-book-pieni-WEBVirpi Mikkosen (Vanelja) ja Tuulia Talvion (Uusia Tuulia) upouusi jäätelökirja Kind Ice Cream for You tarjoaa käsikirjan hyvää tekevään ja tietoiseen herkutteluun. Sen jäätelöreseptit ovat täydellinen esimerkki siitä, että terveellisen vaihtoehdon ei tarvitse olla tylsempi, päin vastoin. Upouusi e-kirja sisältää 60 houkuttelevaa ohjetta jäätelöihanuuksiin, jollaisia ei kaupan pakastealtaasta saa. Aidoista ja ravinteikkaista aineksista valmistuvat mehujäät, pallojätski ja jäätelökakut. Mukana on myös jäätelöannosta sulostuttavia lisukkeita, kuten strösseleitä ja kastikkeita sekä ohjeet kotitekoisten vohvelitötteröiden ja keksikuppien valmistukseen. Jäätelöt ovat gluteenittomia, pääosin maidottomia ja vegaaniystävällisiä sekä useimmat myös raakaruokaa. Makeus tulee luonnollisista lähteistä, kuten hedelmistä ja hunajasta. Myös pähkinäallergiset löytävät herkutteluun runsaasti vaihtoehtoja, eikä jäätelökonettakaan välttämättä tarvita. Siis täydellisiä hyvisjäätelöitä, joiden jälkeen tavisjätskille ei yksinkertaisesti enää jää tilaa tötterössä.
Nokkosjäätelö2

Kind Ice Cream for You on lisäksi niin kaunis, että jo pelkkä selailu on aistinälkää tyydyttävä kokemus. Useimmat ohjeet ovat kuitenkin myös yksinkertaisia, joten kynnys kokeilulle on matala.

Koska en omista jäätelökonetta, valikoitui ensitestiin Instant Ice Creams -osaston Minttuinen Suklaahippupehmis (Mint Chocolate Chip Sundae, s. 75). Olen kyllä heikkona minttujäätelöön  muutenkin, joten tältäkin osin valinta oli helppo. Jäätelön perusmassa syntyy pakastetusta banaanista ja kookoskermasta raakajäätelöistä tuttuun tyyliin. Ne täytyy siis muistaa laittaa jäähtymään ajoissa. Muuten jäätelö syntyy muutamassa minuutissa. Ja jos banskuja/kookosmaitoa on aina pakkasessa/jääkaapissa, mieliteon ei tarvitse odotella kuin tehosekoittimen pyöräytystä.

Mutta mutta… koska en yleensä malta olla hieman tuunaamatta parhaitakaan reseptejä, lisäsin omaan versiooni mintun ohella vielä tuoretta nokkosta. Idea oli jäänyt muhimaan Nokkonen-kirjasta bongaamastani nokkosjäätelöstä. Ja kuulkaas, kyllä nokkonenkin vain jäätelöön sopii! Jos pidät esim, matcha-jäätelöstä suosittelen kokeilemaan myös tätä villiä vaihtoehtoa. Virpin ja Tuulian alkuperäisessä reseptissä on kuitenkin siis käytetty pelkkää minttua.

Minttu-nokkosjäde

  • 2 pakastettua banaania
  • 400 ml tölkki rasvaista kookosmaitoa
  • muutama tippa piparminttuöljyä
  • (1⁄4 tl vehnänoras-, matcha tai spiruliinajauhetta, vihreän värin syventämiseen)
  • 1 rkl hunajaa (tai agavesiirappia)
  • pieni kourallinen tuoreita nokkosenlehtiä (tai minttua tai molempia)
  • 1⁄4 kp raakakaakaonibsejä tai raastettua raakasuklaata

 

Laita kookosmaito jääkaappiin mielellään yön ajaksi. Käytä tölkistä vain jähmettynyt valkoinen kookoskerma ja säästä neste muuhun. Laita kaikki ainekset suklaahippuja lukuunottamatta monitoimikoneen kulhoon tai tehosekoittimeen ja blendaa, kunnes saat sileän pehmismäisen koostumuksen. Huom! Nokkosten pistävyys häviää soseutettaessa. Tarkista maku ja lisää piparminttuöljyä tai makeutusta tarvittaessa. Lusikoi kulhoihin ja ripottele annosten päälle runsaasti kaakaonibsejä/raastettua suklaata. Tarjoa heti ja nauti jokaista lusikallista maistellen.

Nokkosjäätelö5

E-kirjan arvostelukappale saatu veloituksetta tekijöiltä.

 

12 kommenttia “Kind Ice Cream for You ja Minttu-nokkosjäde”

      1. Joo olikin aika tymäkkää, en meinannut saada ulos purkista 🙂 Hyvää tuli, laiskana en jaksanut lähteä puutarhaan vaan käytin pelkkää minttua kun sitä sattui olemaan.
        Ajaako muuten saman asian jos pari tuntia pakastaa maitopurkkia kuin jääkaapissa pitempään ?? Vai johtuikohan mun jätskin vellisyys vähän sinnepäin mittailusta?!! 😀

        1. En ole kokeillutkaan pakastamista. Periaatteessa tavoite on vain saada rasvainen osa kookosmaidosta jähmettymään, mikä tapahtuu kylmässä, joten miksei pakastaminen voisi toimia yhtä hyvin…. Täytyypä testailla. Itsekään en aina jaksa niin tarkast mittailla ja se kieltämättä välillä näkyy lopputuloksessa 😀 Mutta josksus vain raaka-aineissa on eroja tai sitten ohjeen toimivuutta ei ole ihan loppuun asti testattu.

  1. Käykö muilla jauheilla samoin ohranoraksella, että n. kymmenen minuutin kuluttua ihana mintunväri on hapettunut ruman ruskeeksi? Kaapissa ei tälle hetkellä ole muita viherjauheita 🙂

    1. Hei, itselläni orasjauheet ovat aina säilyttäneet värinsä kaikissa raakajutuissa. Ensimmäistä kertaa törmään tähän hapettumisilmiöön. Tulee mieleen, että voiskohan siinä hapettua jokin muu ainesosa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *