Nokkosmansikka_pysty

Siinä vaiheessa, kun blenderiin hurahtaa nokkosta ja smoothie-kulhon voi koristaa kukkasin, julistan kesän alkaneeksi. Sanoo lämpömittari mitä tahansa. Suomessa kesää ei kannata odotella, muuten huomaa, että se vilahti ohi, ennenkuin ennätti kunnolla alkaakaan.

Vaikka odotan toki päiviä, jotka voi viettää helteessä leyhyten, kesäfiilis löytyy myös vihreyden keskeltä. Metsään voi pujahtaa sadeasuun kääriytyneenä ja lähteä villivihannesretkelle. Maasto alkaa olla täynnä kaikenlaista syötävää, joka juuri nyt on parhaimmillaan. Viileän sään etu on sekin, että freesi kausi kestää hieman pidempään.

Kesän ja oikeastaan kaikkien aikojen suosikkismoothieni syntyy nokkosesta, mansikoista ja hampunsiemenistä. Löysin kombon jo smoothie-urani alkutaipaleella, enkä varmasti kyllästy siihen koskaan. Kolmikon maut vain natsaavat yhteen saumattomasti.

Voimallinen nokkonen

Nokkonen on Suomen luonnon tärkeimpiä ravinto- ja rohdosköyttöön sopivia villiyrttejä. Helppo tunnistaa, eikä myrkyllisiä matkijalajeja juuri ole. Tosin ennen kukinta-aikaa sen lehdet voi sekoittaa valkopeippiin, mutta viimeistään pieni hipaisu kertoo kummasta on kyse: Valkopeippi ei polta. Toisaalta sekaannus ei haittaa, sillä myös valkopeippi on syötävä, jopa hyvän makuinen ennen kukkien ilmestymistä.

Nokkonen sisältää A, C, E, K, B1, B2, B3 -vitamiineja ja varsinkin foolihappoa, joka on tärkeää mm. keskushermoston toiminnalle. Myös kivennäisaineita, kalsiumia, kaliumia, magnesiumia, mangaania, rautaa, sinkkiä on runsaasti. Joten, jos olo on aneeminen, kannattaa popsia nokkosta sekä vihanneksena että teenä tai kuivattuna jauheena. Nokkosessa on myös runsaasti muita elimistölle tärkeitä yhdisteitä, antioksidantteja ja flavonoideja. Eri antioksidantit tukevat toisiaan, joten niiden kokonaisvaikutus on parempi kuin yksittäisen antioksidantin, minkä vuoksi luontoäidin oma tehopakkaus on parempi pilleriin verrattuna.

Nokkosen nitraattipitoisuus nousee usein tapetille, sillä nokkonen kerää itseensa herkästi nitraattia. Nokkosta ei pitäisikään poimia ravintokäyttöön typpilannoiteltuilta alueilta, kompostien kupeesta tai hyyskän nurkalta. Ei myöskään sateisella kelillä, sillä kosteus saa nitraatin liukenemaan maaperästä, jolloin nokkonen imaiseen sen vielä hanakammin itseensä. Nitraatit muuttuvat elimistössä nitriiteiksi, jotka alentavat veren happipitoisuutta, mikä voi olla vaarallista varsinkin vauvoille ja pienille lapsille, mutta haitata myös terveen pienikokoisen aikuisen hapenkuljetusta. Nokkosta ei kuitenkaan pidä jättää käyttämättä nitraattien pelossa, sillä esim. Maa ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen kanta on, että nitraattipitoisuus on pieni haitta erinomaisten ominaisuuksien rinnalla. Sitä paitsi käytämme päivittäin huomattavasti runsaammin monia muita nitraatin kerääjiä, kuten lehtisalaatteja tai vaikkapa rucolaa. Nokkosen ryöppääminen ja kypsennys myös vähentää nitraattipitoisuutta, mutta sitä voi käyttää maltillisia määriä tuoreenakin, esim. smoothien tai peston joukossa. Poltinkarvat talttuvat hienonnettaessa, joten nokkosmsoohite ei pistele kurkussa.

Huikea hamppu

Hyötykasvina viljelty hamppu ja sen siemenet taas ovat proteiinipommi, jossa on runsaasti myös välttämättömiä rasvahappoja. Siemen sisältää kolmanneksen öljyä josta yli 80 % on monityydyttymättömiä rasvahappoja, pääosin ihmiselle välttämättömiä omega-3 – ja omega-6 -rasvahappoja. Hamppuöljyn rasvahappokoostumus on siis monipuolisempi kuin tavallisimmin käytettyjen kasviöljyjen ja rasvahapot ovat ihanteellisessa suhteessa. Ne ovat kuitenkin herkkiä kuumennukselle, joten hamppuöljy kannattaa säästää paistamisen sijaan salaatinkastikkeisiin ja ruokien viimeistelyyn.

Hamppuproteiini sisältää kaikki ihmisen elimistölle välttämättömät aminohapot. Se olisi elintarviketeollisuudessa täysverinen ja monessa mielessä parempi vaihtoehto ulkomaiselle soijalle: Hamppu kasvaa Suomessa, eikä vaadi torjunta-aineita tai muita ympäristöä kuormittavia toimenpiteitä. Hampun proteiini myös imeytyy helpommin soijaan verrattuna ja aiheuttaa vähemmän allergioita. Itse käytän hamppuproteiinia esimerkiksi muffinitaikinoissa ja letuissa kananmunankorvikkeena, sillä hampun proteiini koostuu mm. albumiinista, jota löytyy myös kananmunan valkuaisesta. Hampusta voi myös valmistaa tofun kaltaista hampputofua eli hefua, jota kuitenkaan ei vielä löyty meikäläisistä kaupoista. Sitä odotellessa hampun siemenistä on helpointa nauttia smoothieissa, puuroissa, pyörykkätaikinoissa, tahnoissa tai sellaisenaan vaikkapa salaatin päälle ripoteltuina.

Nokkos-mansikkasmoothie

1 – 2:lle

  • reilu kourallinen tuoreita nokkosen lehtiä
  • 2,5 dl pakastemansikoita
  • 2 rkl hampunsimeniä (kuorittuja tai kuorimattomia, jos et piittaa ratinasta hampaissa)
  • (1 rkl hamppuproteiinia)
  • 3 – 4 kokonaista taatelia (kivet poistettuna)
  • 2 dl luomuomenamehua tai vettä

Mausteeksi: ripaus vaniljaa tai tupsaus kanelia tai pieni kourallinen keto-orvokin kukkia

Tehosekoita sileäksi smoothieksi. Tarjoa heti.

Nokkosmansikka_vaaka

6 kommenttia “Kesän aloitus -smoothie nokkosesta ja mansikoista”

  1. Tämä on hyväksi todettu kombo. En aivan vielä ole päässyt käsiksi nokkospuskiin, mutta ensi viikolla viimeistään tämäkin korjaantuu 🙂 Kesä ja kevät on kyllä monestakin syystä mahtavaa aikaa, eikä vähiten näiden ilmaisten lehtivihreiden vuoksi.

    1. Tosiaan melkein aina unohtaa, miten pullollaan syötävää luonto on tähän aikaan vuodesta. Nokkosen kausi onneksi jatkuu läpi kesän.

  2. Näistä kuvista tulee ihan kesämieli!
    Olen muuten kerran sekoitellut niiiiiiin karmean makuisen nokkossmoothien, että siitä jäi pienoinen kammo. Muita vihreitä tulee nyt kesän alettua kyllä smoothieen piilotettua. Tänään meni sekalaista seurakuntaa: mustaherukanlehteä, pihlajaa, koivua, voikukkaa… Muutenkin niin ihanan villi päivä. On ollut aikaa ( eli muitakin aikuisia ipanoita kaitsemassa) samota pihalla ja kerätä syötävää.

    1. Ihana villipäivä siis 🙂 Varsinkin mustaherukanlehdet ja koivu ovat ihania smoothieissakin. Joo, on pari kertaa tullut todettua, että nokkosesta voi saada aika kitkerän smoothien, varsinkin jos innostuu laittamaan liikaa.

  3. Nokkosten aika meni jo ohi täällä mutta viime kesänä ostetut hampunsiemenet (kuoritut) pitää käyttää pois joten täytyy hieman improvisoida. Toivottavasti sitä lämpöäkin tulee. Itse ottaisin tuon sadesään milelleläni juuri nyt kun on helteitä;D

    1. Uskon, että jatkuvaan helteeseenkin väsyy ja kylmyydeltä on helpompi suojautua. Mutta kyllä tässä vähän lämpimämpiä kelejä kaipailee silti. Talvella korvaan nokkosen ihan peruspinaatilla tai lehtikaalilla. Maku ei kylläkään ole sama, mutta hyviä ovat silti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *