Valon vähetessä ja vuoden kääntyessä syksyn mittaan loppusuoralle, moni jää kiinni stressiin ja väsähtää. Uuvahduksesta kannattaa ottaa niskalenkki jo etukäteen.

Stressinluomuhoito2Mia Jokinivalta ilmestyi pari vuotta sitten stressin hallinnan itsehoitoon keskittyvä käytännön opas, Hengähdyshetkiä. Mainio kirja on saanut jatkoa, jossa stressin selätykseen tarjotaan uusia käytännön harjoituksia. Mia, joka on stressin hallinnan ammattilainen (huippu-joogaohjaaja ja -kouluttaja ja yritysvalmentaja sekä stressin hallintaan erikoistuneen retriittikeskus Villa Mandalan sisältöjohtaja) on koonnut uutukaiseen viimeisintä tietoa stressistä, stressireaktion syntymekanismeista sekä stressin ja sen vastapainona rentoutumisreaktion vaikutuksista kehoon ja mieleen. Teoriaosuuksia täydentävät harjoitukset, jotka on jaoteltu eri teemoihin. Täsmäkeinoja löytyy niin levottomuuteen, unettomuuteen kuin stressivatsankin rauhoittamiseen. Myöskään muita elämäntapoja, kuten hyvän ravinnon ja unen merkitystä ei ole unohdettu.

Kirja on kulunut käsissäni ahkerasti. Vaikka olen lukenut stressistä ja sen hallinnasta paljon, kirja tarjoaa uusia oivalluksia. Aihetta valotetaan laajasti neurofysiologiasta, genetiikasta holistisempiin näkemyksiin. Hyvä näin, sillä aihe on oikeasti vakava. Stressi voi sairastuttaa vakavasti ja äärimmäisissä tapauksissa jopa vauhdittaa ennenaikaista kuolemaa. Siksi parasta antia ovatkin käytännön harjoitukset eli vinkit siitä, mitä itse voi asialle tehdä. Niin ei jää vakava tieto liikaa ahdistamaan…

Hyvä alku on luonnollisesti tehdä omassa elämässä stressinkartoitus ja mahdollisuuksien mukaan puhdistuoperaatio. On kuitenkin tosiasia, että täysin stressitön elämä on käytännössä mahdottomuus. Nykyelämässä meihin kohdistuu jatkuvasti stressitekijöitä, joihin emme voi itse vaikuttaa. Siksi keinot stressin purkuun sekä kehon ja mielen stressintorjuntajoukkojen vahvistaminen ovat yhtä tärkeitä, kuin säännöllinen liikunta ja ravinteikas ruoka.

Stressinluomuhoito

Kirjan harjoitukset pitävät sisällään erilaisia venytyksiä ja joogaliikkeitä keskittymisharjoituksia, meditaatioita sekä hengitysharjoituksia. Treenit on esitetty resepteinä eri tyyppisiin vaivoihin, mikä helpottaa juuri itselle sopivien keinojen löytämistä. Mian tapa kirjoittaa on lennokas ja innostava, mikä purkaa turhaa mystisyyttä vaikkapa meditaatio-käsitteen ympäriltä. Ihanan visuaalinen ja upeasti kuvitettu kirja inspiroi kokeilemaan, vaikka kehon ja mielenhuolto olisivat uusia asioita. Itse mm. löysin yin-joogan uudelleen ja innostuin hengitysharjoituksista, joita jostain syystä olen tähän mennessä vähän vieroksunut.

Mia Jokiniva: Stressin luomuhoito – Täsmätekniikat hengähdyshetkiin. Gummerus 2015

Alkusyksynaamu_1

Alkusyksyn aamuhetki juuri ennen joogatreeniä. Yön kosteus tiivistyi taikahöyryiksi auringon lämmittäessä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *