Suorittaessani positiivisen psykologian opintoja, törmäsin Kristin Neffin luentoon itsemyötätunnostaself-compassion. Aihe tuntui ensin vähän pehmolta, mutta jokin siinä sittenkin kolahti. Kyse ei ole itsensä hemmottelusta, itsesäälistä tai egon pönkityksestä, vaan itsensä kohtaamisesta ystävällisyydellä ja lämmöllä silloinkin, kun epäonnistumme tai kärsimme. Sen tajuamista, että ihimisenä olemiseen kuuluu haavoittuvuus ja kärsimys ja nämä kokemukset ovat osa yhteisesti jaettua ihmisyyttä. Itsemyötätunto ja mindfulness jakavat yhteisen näkemyksen läsnäolon tärkeydestä. Sen tiedostamisesta, mitä kulloinkin koemme ja olemisesta vaikeidenkin tunteiden ja ajatusten kanssa sellaisina kuin ne ovat.

On paljon näyttöä siitä, että yleinen ystävällisyys ja avuliaisuus lisäävät onnellisuutta. Muita kohtaan on kuitenkin usein helpompaa olla myötätuntoinen kuin suoda sitä itselle. Lohdutamme tiukassa tilanteessa olevaa ystävää, mutta samaan aikaan vaadimme itseltämme paljon, jopa kohtuuttomasti. Ainakin itse saan usein itseni kiinni sättimästä sisäisesti omaa hölmöilyäni. Kriittisyys nostaa herkästi päätään, jos en pääse tavoitteisiin tai koen muuten epäonnistuneeni. Enkä usko olevani yksin, sillä monessa meissä asuu pieni perfektionisti. Itsekriittisyyttä pidetään jopa hyveenä.

On kuitenkin jatkuvasti lisääntyvää tutkimustietoa siitä, että lempeys ja myötätunto itseä kohtaan auttavat sietämään stressiä ja selviytymään muistakin elämän haasteista. Ilman aitoa itsensä hyväksymistä on vaikeaa olla ystävällinen muille. Kun hyväksyy omat inhimilliset puutteensa, on helpomaa sietää myös muiden epätäydellisyyttä. Myötätuntoinen suhtautuminen itseen lisää fyysistä ja psyykkista hyvinvointia ja tekee elämästä laadukkaampaa.

Kuten muitakin mielen taitoja myös itsemyötätuntoa voi harjoitella. Kipinän saatuani aloin opiskella asiaa ensin omin päin, sillä paljon tietoa ja harjoituksia löytyy netistä ja kirjoista (linkkejä alla). Alan uranuurtajat Kristin Neff ja Christopher Germer ovat kehittäneet myös 8-viikon mittaisen Mindul Self-Compassion ohjelman (MSC), ja nyt sain tilaisuuden syventää taitojani tällaisessa ryhmässä. Odotan uteliaana, millaiselle matkalle se minut vie ja ajattelin, että kirjoittelen aiheesta täälläkin silloin tällöin. Ryhmäkokoontumisten välillä on itsenäisesti tehtäviä harjoituksia, joista ensimmäisen viikon tehtävän jaan myös teidän kanssanne. Sopii vastalääkkeeksi vaikkapa omien virheiden vatvomiseen ja nolostuttavien tilanteiden neutralointiin.

 

Lempeää loppuviikkoa!

 

 

Tietoa ja harjoituksia löytyy lisää mm täältä:

 

2 kommenttia “Myötätuntoa etsimässä”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *