Kehon kuuntelun merkityksestä puhutaan yhä useammin terveellisen syömisen ja onnistuneen painonhallinnan kulmakivenä. Asiaa kuitenkin tuodaan ravintokeskusteluissa ja asiantuntijoiden vastaanotoilla esiin hyvin vaihtelevasti. Käytännössä ruokailuohjeisiin ja ravintoneuvontaan liittyy ongelmalähtöisyyttä ja jonkinlainen vaatimus kontrollista ja rajoittamisesta. Tuntuukin melkein rohkealta väittää, että syömiseen voi suhtautua rennosti mutta silti syödä ja voida hyvinPöperöproffanakin tunnettu ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kuitenkin uskaltaa ja on koonnut selkeän ja käytännönläheisen kirjan aiheesta, eli intuitiivisesta syömisestä. – Olikin jo aika saada suomenkielinen opas aiheesta.

Intuitiivinen syöminen

Intuitiivisen syömisen taustalla on näkemys siitä, että ihmiskeho kykenee luonnostaa säätelemään milloin, mitä ja kuinka paljon tulisi syödä. Olemme kaikki syntyneet intuitiivisina syöjinä. Pieni vauva syö sen verran kuin on nälkä – ennen kuin kasvatus puuttuu peliin, jolloin syömiseen alkaa liittyä erilaisia sääntöjä ja rajoituksia. Tarkoitus on hyvä mutta syömisen kontrollointi kuitenkin etäännyttää meitä luonnollisista nälkä- ja kylläisyyssignaaleista. Tämä taas johtaa usein kielteiseen ja jännitteiseen ruokasuhteeseen, jolloin kadotamme yhteyden kehon viesteihin tai viestit vääristyvät. Intuitiivisen syömisen keinoin on kuitenkin mahdollista palata takaisin kehon kuunteluun ja vahvistaa luonnollista syömisen taitoa.

Paluu helppoon ja hyvinvointia edistävään tapaan syödä on myös Tunne nälkä! -kirjan tavoite. Patrik Borgin kirja opastaa käytännönläheisesti mm. mikä kaikki vaikuttaa nälän ja toisaalta mielitekojen kokemuksiin, mitä hyötyä uudenlaisesta syömisestä on esimerkiksi laihtumiseen, vatsavaivoihin ja suorituskykyyn ja miten intuitiivista syömistä voi oppia käytännössä. Syömistä lähestytään kokonaisvaltaisesti. Ravintoaineiden ja energiamäärien laskemisen sijaan lähtökohta on elämäntavoissa, nukkumista, stressiä ja henkistä hyvinvointia unohtamatta. Toisaalta, jos elämässä on paljon meneillään ja kuormitus kova, ei useinkaan ole oikea hetki aloittaa syömiseen tai muihin elämäntapoihin liittyvää muutosprojektia. Dieettiajattelusta ja vaa’alla käymisestä pyritään eroon, sillä kehon syömisensäätelyä voi parhaiten auttaa pitämällä kokonaisvaltaisesti huolta itsestään. Keskiössä on se, mikä saa meidät voidaan hyvin ja lisää tyytyväisyyttä omaan elämään.

Entä tietoinen syöminen?

Itse olen puhunut paljon tietoisen syömisen hyödyistä. Tietoinen ja intuitiivinen voivat käsitteinä kuulostaa jopa vastakkaisilta. Syömisen taidon kohdalla niillä on kuitenkin paljon yhteistä, sillä tietoiseen syömiseen kuuluu olennaisena osana kehon kuuntelu ja ajatus intuitiivisesta ruokasuhteesta. Toisaalta huomiota suunnataan myös syömistilanteeseen: omien ajatusten, tunteiden ja kehollisen kokemuksen tiedostamiseen siinä hetkessä. Ja laajemmallekin: ruoan alkuperään ja prosessiin, jonka kautta annos on päätynyt lautaselle. Tämä auttaa meitä osaltaan tekemään valintoja, jotka tukevat itsen lisäksi myös muiden, jopa koko maapallon hyvinvointia. – Asia, jonka merkitystä ei voi väheksyä tämän ajan ympäristökriisien ja eriarvoisuuden maailmassa. Omien arvojen mukaiset ja hyvää edistävät valinnat tukevat osaltaan mielen hyvinvointia ja kokemusta oman elämän merkityksellisyydestä. Tätä tukee myös myötätunto ja lempeys itseä kohtaan, joka kuuluu olennaisena osana sekä tietoiseen että intuitiiviseen syömiseen.

Mikä yllätti?

Tieto siitä, miten pitkällä aikavälillä keho seuraa energiansaantia. Tämän hetken nälkäisyys voi viestiä liian vähäisestä syömisestä useita päiviä sitten, jopa pitkän aikavälin tilanteesta, kun joskus aiemmin on laihduttanut nopeasti.

Mikä ilahdutti?

Myönteisyys, kokonaisvaltaisuus ja käytännönläheisyys. Harvassa syömis- tai ravitsemusoppassa puhutaan näin paljon henkisistä voimavaroista ja ruokasuhteen taustalla vaikuttavista mielen malleista. Kirjan tapausesimerkit ovat rohkaisevia ja käytännönläheiset harjoitukset innostavat kokeilemaan.

Kenelle?

Jokaiselle, jota kiinnostaa entistä joustavampi, vapaampi ja myönteisempi suhde syömiseen ja oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Jos syömisessä on vain vähän pulmia, intuitiivinen syöminen on helppoa aloittaa ja elämää rikastuttavat ja voimavaroja vapauttavat vaikutuksen huomaa nopeasti. Jos taas syöminen on pitkään ollut ongelma, kirja tarjoaa rohkaisua, konkreettisia ohjeita ja harjoituksia askel askeleelta kohti oman näköistä, hyvää ruokasuhdetta, hyvinvoivaa kehoa ja mieltä.

 

SaveSaveSaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *