Oma vastalääkkeeni hermojen kiristykseen on jo vuosikaudet ollut jooga. Matolla puran päivän aiheuttamat paineet tai yön tuomat jännitykset. Mitä enemmän ikää harrastukselleni (ja itselleni) on kertynyt, sitä suuremmassa roolissa on fyysisten suoriutumisen sijaan juuri mielenrauhan ja keho-mieliyhteyden hakeminen. Usein olen liian kierroksilla tyhjentämään mieltä hiljaa istuen. Joogan tarjoama liikemeditaatio tuntuu silloin luontevammalta. Kertynyt stressi kaipaa kehollista purkutietä.
IMG_4535

Helsinkiläisiä suorastaan hemmotellaan joogasalien määrällä ja lajikirjolla. Itse pidän virtaavasta flow-joogasta, jossa on riittävästi vaihtelua kerrasta toiseen. Koska harjoitus tapahtuu jatkuvana liikkeenä eikä ohjatuilla tunneilla opettaja välttämättä käy tarkistamassa yksilöllisiä linjauksia asanoiden perusosaaminen on kuitenkin tärkeää. Itse olen päätynyt flow-tilaan hathan ja ashtangan kautta, joissa asentoihin syvennytään pidemmäksi aikaa. Oma opiskelu ja kotiharjoitus ovat myös tärkeitä.

IMG_4536

Jostain syystä nykyään Pitkänsillan kupeessa sijaitseva Hima oli jäänyt minulta kokematta, vaikka eri joogasaleja olenkin kiertänyt ahkerasti. Myös Himan yhteydessä oleva Organic Cafe oli ollut vierailulistalla luvattoman pitkään. Sisälajeja suosiva helmikuinen sää motivoi tarttumaan kahden viikon tutustumistarjoukseen, jossa 30 €:lla joogata saa sielunsa kyllyydestä. Jakson jälkeen uutta himalaista hemmotellaan vielä ale-hintaisella 10 x kortilla (85 €, norm 95 €).

IMG_4537

Suomalainenhan nauttii noutopöydässä koko rahan edestä ja niinpä minäkin puoliksi muutin joogasalille ja kävin tunneilla kuutena päivänä viikossa. Perhe onneksi suhtautui joogaleskeyteen ihanan ymmärtäväisesti.

Himan kaksi salia ovat melko pieniä mutta tilat superkodikkaat. Tunneille on ennakkovaraus ja monet niistä täyttyvät nopeasti. Viikon jooga-aikataulu kannattaakin suunnitella hyvissä ajoin. Tämä on hyvä ja huono asia: Ex-tempore joogatunti ei välttämättä onnistu, toisaalta liikuntaharrastuksen aikataulutus vaimentaa kotisohvan kutsua ja auttaa toteuttamaan harjoituksen myös mukavuudenhalun iskiessä.

Himan vakiohjaajat ovat ammattitaitoisia ja dynaaminenkin harjoitus sisältää aina restoratiivisia, kehoa ja mieltä tyynnyttäviä elementtejä, hengitysharjoituksia ja rentoutumista. Stressiä purkavia yin-tunteja on myös erikseen, jopa lounasaikaan.

IMG_4541

Himan luomukahvilassa (ma-pe klo 11-19) tarjoillaan arkisin vaihtuva lounaskeitto, täytettyjä leipiä ja valikoima raakakakkuja ja muita hyvisherkkuja.

Itse olen kiinnostunut erityisesti joogan terapeuttisista elementeistä. Joogan on todettu vähentävän stressihormonien, kuten kortisolin ja adrenaliinin määrää veressä. Myös joogan mahdollisuuksia ahdistuneisuuden ja masennuksen sekä aivoterveyden tukena tutkitaan tiiviisti. Vaikka yksikin joogatunti saa jo aikaan myönteisiä vaikutuksia, stressinhallinnassa parhaat edut on havaittu jatkuvalla harjoittelulla n. viitenä päivänä viikossa.

HeadstandKyse ei kuitenkaan ole täydestä 11/2 tunnin setistä joka kerta, vaan jo pienistä lempeistä tuokioista on hyötyä. Ja olennaisempaa kuin vaativien asanoiden harjoittelu on läsnäolo ja hengitykseen keskittyminen. Näitä harjoitteita voi ripotella pitkin päivää: Aloittaa aamu muutamalla aurinkotervehdyksellä, ennen palaveria vetäytyä tekemään pari voimauttavaa soturia ja kenties Netflixin tilalla kokeilla illalla rentouttavaa yin-harjoitusta. Kirjoitusjumin iskiessä saatan itse kääntää maailman hetkeksi ylösalaisin ja tarjota aivoille ekstra-annoksen tuoretta verta. – Huom! Turvallinen päälläseisonta vaatii harjoittelua. Samoja virkistäviä vaikutuksia saa myös heittämällä makuuasennossa jalat ylös seinää vasten (Viparita Karani). Pikaiseen pään ja hartiaseudun aktivoimiseen käy myös Sasangasana (Rabbits Pose).

Mitä sitten kahden viikon joogaintensiivistä seurasi? Ainakin oma harjoitteluni sai jälleen uutta puhtia. Yllättävällä tavalla myös muutama elämäntilanteeseen liittyvä tukos suli pois. Tämä on juuri sellainen odottamaton bonari, joka saattaa tupsahtaa syliin silloin kun uskaltaa päästää hetkeksi irti ratkaisupaineista. – Eikä aina tarvitse matkustaa erilliselle joogaretriitille, vaan oman intensiivikurssin voi järjestää näinkin helposti.

FullSizeRender

Teekupin mukana tullut pieni kohottava mietelmä.

Ps. Himassa tuuraa joogaopena silloin tällöin myös hyvisherkkutaituri Tuulia Talvio, jonka reseptejä löytää Tuulian oman blogin lisäksi myös CocoVi:n uusituilta kokkisivuilta.

4 kommenttia “Kahden viikon joogaintensiivi”

  1. Täysin samaa mieltä siitä, että pääkoppa on helpompi tyhjentää fyysisten harjoitteiden kautta. Tosin meditointikin on helpomaa joogan jälkeen. Mulla on elämäntilanteen takia (lapset ja maallemuutto) joogasaleilla käynti jäänyt vähäiseksi, mutta pelastajaksi on tullut nettijooga. Haaveilen joogaretriitistä, joskus vielä menen sellaisellekin 🙂

    1. Nettijooga on kyllä itsellänikin joskus ollut pelastus. Mitä olet kokeillut? Ja ooga on kyllä mainio mielentyhjentäjä. Mm. Mia Jokinivan Stressin luomuhoidossa on myös meditointiin valmistavia venytyksiä ja asanoita ja vastaavia löytyy myös netistä. Tosin ne toimivat itselläni jo sellaisenaan pieninä meditaatioina.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *