Myönteisyystaitoihin erikoistunut psykologi, mindfulness-ohjaaja ja ruokakirjailija, joka suhtautuu elämään pohjattomalla uteliaisuudella.

Kuva: Susanna Selin

Olen kirjoittanut blogeja vuodesta 2009, jolloin perustin ensimmäisen kasvisruokaruokablogini, sittemmin nimellä Keittiökameleontti. Keittiökameleontti aloitti vegaanisena ruokablogina mutta johdatti minut pian raakaruoan pariin. Hurahdus vei mennessään niin, että kirjoitin lopulta aiheesta myös kirjan: Raakaruoka-aika – Herkkuja ilman hellaa ja uunia (Atena kustannus Oy 2013). Kirjan filosofia on tarjoilla raakaruokaa rennolla otteella. Vaikka kyse onkin terveellisestä ruoasta, ohjeissa mennään maku ja nautinto edellä.

Kokkauksen ohella olen kaiken aikaa toiminut myös psykologina. Kiinnostus terveelliseen ruokaan, ja yli 30 vuotta jatkunut intohimoinen ruokaharrastus on kuitenkin ohjannut tutkimaan syömisen ja mielen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Parhaimmillaan hyvä ruoka ravitsee kokonaisvaltaisesti sekä kehoa että mieltä. Sen lisäksi, mitä syömme on tärkeää huomata myös miten syömme. Siksi toiminnassani tietoisuustaidot käyvät yhtä matkaa ravitsemuspsykologian kanssa. Näistä aiheista olen kirjoittanut  kirjat Mielekkään eväät – Ruokaa hyvälle mielelle (Atena kustannus Oy, 2015) sekä Lohturuokaa – Tietoista herkuttelua (Atena kustannus Oy, 2016). Jälkimmäisessä pohditaan erityisesti sitä, miten vapautua turhista ruokaa liittyvistä riippuvuuksista ja syyllisyyden tunteista. Herkuttelu on sallittu nautinto, jonka voi tehdä fiksusti.

Inspiroidun aidoista asioista ja käsillä tekemisestä. Tärkeimpiä oivalluksiani keittiössä ovat olleet se, että ruoanlaitto on arjen luovuutta parhaimmillaan, sekä se, että terveellinen ja ympäristöystävällinen on uusi gourmet.

outirinne

Tällä hetkellä toimin Helsingissä (vastaanotto Terveystalo Kampissa ja Ruoholahdessa), valmennan yksityisiä ja yritysasiakkaita, koulutan ja luennoin mielen hyvinvoinnista ja ravitsemuksesta, tietoisuustaidoista ja stressinhallinnasta.

”Työni tavoitteena on käynnistää muutos kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia ja hallinnan tunnetta omasta elämästä. Tämä parantaa jo lyhyellä aikavälillä jaksamista niin työssä kuin vapaa-aikana ja pidemmällä aikavälillä lisää elämänlaatua ja tyytyväisyyttä.”

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *